vrijdag, maart 16, 2007

Hart transplantatie II

Vanmorgen weer met frisse moed aan de slag gegaan. Eerst nog ff wat kleine dingen uit de touring gehaald en die vervolgens naar buiten geduwd. Toen de racer binnen gezet.

Zoals sommige mensen misschien zullen zien is dit een type 1 motor. Het koelsysteem is totaal anders dan een type 2 zoals de touring. Aangezien alles van de touring overgezet gaat worden zal er dus het een en ander aangepast moeten worden. De touring heeft namelijk een hele grote en dikke radiateur van een tropen versie 325i met airco, groter past niet. Goede koeling is toch wel handig, dus vandaar de keuze om de radiateur mee over te bouwen.

Hier hangt de motor er al weer bijna uit:

Het oude hart. Heeft het toch een bijna 20 jaar uitgehouden en zou zo nog een hele tijd mee kunnen. Maar niet bij mensen die zijn zoals ik :P

Uit nieuwsgierigheid toch maar eens even de bovenste distributie deksel er af gehaald om te kijken hoe de riem er aan toe was. Die was namelijk al behoorlijk over datum...

Maar het viel nog mee!

Vervolgens maar eens gekeken of de radiateur wel pastte. En gelukkig ging het bijna! Hij was alleen een cm of 2 te laag. Dus heel simpel maar wel effectief, gewoon de onderste steunen iets hoger gemaakt!


Toen een steun gemaakt voor het koelvloeistof reservoir. Bij een type 1 zit die boven het uitlaatspruitstuk (wat behoorlijk heet word natuurlijk) maar bij een type 2 zit die links voor op 't binnen scherm. Dus daar maar eens steuntje aangepast en een beugeltje voor de stevigheid gemaakt.

Toen was de auto zo ver klaar dat de 'nieuwe' motor er weer in kon! Dus dat gedaan natuurlijk!
















Na een beetje prutsen, duwen, trekken en manouvreren lag de boel dan uiteindelijk op z'n plaats!

Morgen dus weer verder!

Geen opmerkingen: