dinsdag, december 11, 2007

Het technische verhaal n.a.v. Zolder

Zo, nu de adrenaline van afgelopen zaterdag weer een beetje gezakt is word het tijd voor de technische evaluatie.

De 195 Michelin slicks waar we deze keer mee gereden hebben lijken beter te werken dan de 205 Dunlop's. Met de Dunlops was de auto heel erg onderstuurd, dat viel nu mee. Helaas is het er dus niet van gekomen om de wielen te wisselen, dus zeker weten doen we het niet. Het kan ook aan een verschil in bandenspanning liggen, of aan de buiten temperatuur. De voorgaande dagen was het namelijk een stuk warmer! Conclusie: de volgende keer maar weer gewoon allebei de setjes meenemen!



Over de slijtage van de slicks kan ik ook kort zijn: klote! De banden slijten alleen maar aan de buitenkant en aan de binnenkant hoopt zich steeds meer rotzooi op. Het is zelfs zo erg dan je met je hand een hoek voelt op 't loopvlak. Dit komt doordat de wielen veel te recht op de grond staan en daardoor verkeerd afslijten. We moeten dus voor en achter meer wielvlucht creeren zodat de banden gelijkmatiger afslijten.


















De brengt me bij het volgende punt: het onderstel.
Daar zitten we al een tijdje mee in de maag en het komt er op neer dat 't gewoon op en versleten is. Zoals op sommige foto's ook te zien is helt de auto ook nog behoorlijk over in de bochten, daar zitten we ook niet op te wachten.
Van de winter zullen we dus op zoek gaan naar een ander onderstel. Binnenkort gaan we 'even' bij Bas Roos langs om het een en ander te bespreken. Eens kijken wat daar uit komt!



Dan hebben we verder de remmen nog. Die hebben het in principe heel goed gedaan. Wel hebben we het setje Ferodo DS2500 opgereden. Gelukkig hadden we nog een reserve setje meegenomen. Nu even kijken of we hierna weer dezelfde nemen of misschien overstappen op Carbon Lorraine. Dat schijnt ook heel goed spul te zijn, en ook nog lang mee te gaan.



Wat we nog steeds moeten doen is de koeling van de remmen iets beter maken. De slang hiervoor licht al klaar zolang als we de racer hebben, maar we hebben nog nooit de tijd genomen om 't er op te maken. Verder gaan we ook over op andere remvloeistof. Er zit nu Dot4 in, maar die is op 't einde van de dag toch écht niet goed meer. Dan zakt 't pedaal heel ver richting schutbord. Dus toch maar over op 5.1, die kan veel hogere temperaturen aan.
Wat wel heel goed bevallen is, is het vervallen van de katalysator! Toen we nog mét kat reden, hoefde we op 't rechte stuk achter de pits niet over naar V, nu moet dat wel. Dat duid er op dat er dus wel degelijk meer vermogen beschikbaar is onder de kat! Altijd lekker, wat goedkope PK's erbij!
Wat ook goed beviel was de elektrische koelfan. Die hield de auto mooi koel maar dat was eigenlijk ook wel een beetje wat we verwcht hadden.
En om maar even lekker positief te blijven: ook het stuurhuis bevoel goed! De auto was duidelijk preciezer in de bocht te zetten en ook bij de chicane's had het niets dan voordelen! Goede upgrade dus!


Verder moet er natuurlijk wat onderhoud aan de auto worden gepleegd en moet er hier en daar wat werk aan de carrosserie gedaan worden. Maar daar hebben we de winter voor!