zondag, december 09, 2007

Verslag Zolder 8 december 2007

Vijdag avond bij thuiskomst van het werk meteen begonnen met spullen en dingen te verzamelen om mee te nemen naar Zolder. We zouden deze keer met 2 auto's naar Zolder toe rijden zodat we meer wielen mee konden nemen.
We hadden de eerste circuitdag namelijk met een setje slciks gereden die we daarna niet meer gebruikt hebben. Dat waren 195 Michelin's. Daarna hebben we elke keer gereden op 205 Dunlop's. Roy had het idee dat de auto toen beter reed wat betreft onderstuur dan met de Dunlop's. Dus zo veel mogelijk spullen en wielen meegenomen zodat we niet voor verrassingen zouden komen te staan.

Uiteindelijk vertrokken we rond 8 uur naar Zolder. Rond 10 uur kwamen we op de plaats van bestemming aan. Eerst even wat gedronken in de Oto bar en vervolgens in de pitbox gaan slapen.


De volgende morgen lekker vroeg opgestaan. Wat was het nog koud en donker zeg... Niet leuk! Meestal is het wel wat lekkerder weer als we in Zolder zijn, maar het was droog! En dat was toch wel tegen de verwachtingen in!

Helaas moesten we tot 08:15 wachten tot de poort van de pitstraat open ging voordat we de auto de pitbox in konden rijden. Want ja, we hadden deze keer samen met RTB-motorsport een eigen pitbox! En met de wind die er stond hebben we daar geen moment spijt van gehad! Dus meteen de auto binnen gezet en de 195's Michelin's gemonteerd.

Ondertussen was het team van RTB motorsport ook aangekomen en stond hun nog nagenoeg nieuwe M50 powered E30 ook in de bitbox.
Vervolgens even naar de briefing gegaan om te luisteren of er nog bijzondere opmerkingen waren. Via via had ik vernomen dat het een enorme rotzooi was op de baan. Heel erg veel bladeren, takken dennennaalden en vooral veel water. Dus maar besloten om even te wachten met de baan op gaan totdat de grootste rotzooi weggereden was. Gelukkig begon het zonnetje een beetje door te breken, dus het leek er op dat de baan wel iets droger zou worden.

Dus maar in de auto gestapt en naar 't einde van pitstraat gereden. Eenmaal op de baan schrok ik wel ff van de gladheid. Natuurlijk waren de slicks nog koud en was de ban nog nat en koud, maar dit ging nergens over! Een kijken naar het rempedaal resulteerde al in een gelijdende auto. Het voorstel deel van het circuit viel nog wel mee, maar het gedeelte vanaf de Sacraments heuvel tot na het hospitaal waren heel erg nat. Hier komt ook minder zon door de bomen.

Gelukkig ging het na een paar rondjes al een heel stuk beter en begon de baan ook redelijk op te drogen. Het voorste gedeelte was redelijk snel droog maar het achterste gedeelte is toch nog redelijk lang na gebleven. En een paar rondjes weer even naar binnen gegaan om van stoel te wisselen met Roy en even de wielmoeren na te trekken.

Daarna heeft Roy even gereden om weer ff aan de auto te wennen. Blijkbaar waren er meer mensen die even aan hun auto moesten wennen, want de rode en gele vlag werd redelijk vaak gebruikt, eigenlijk wel de hele dag door.

Om 11 uur weer eens iets nieuws uitgeprobeerd. Ik ging meedoen aan de sprint!!! De bedoeling was om een beetje achterin te starten en vervolgens gewoon maar te kijken of ik iemand bij kon houden. Uiteindelijk stond ik toch nog redelijk vooraan in de opstelling in de pitsstraat wat dus eigenlijk niet echt de bedoeling was.


Als je goed kijkt kun je zien dat ik in de linkse rij op de 4de positie sta, terwijl er zeker 10 rijen zijn. Dus best wel vooraan. Vervolgens een rondjes naar de start/finish gereden en ook geprobeeerd om een beetje warmte in m'n koude banden te kijgen.

Toen was het grote moment aangebroken! Mijn eerste staande start! Dan zit je toch wel ff met een iets luider kloppend hart achter het stuur! Er staan namelijk minstens 20 andere auto's om je heen die allemaal zo snel mogelijk door de eerste bocht willen komen!

Langzaam begint iedereen een beetje nerveus te worden en hoor je steeds meer motoren ronken schreeuw en brullen. Dan gaat de vlag omhoog, gevolgt daar nog meer herrie om je heen. Dan gaat de vlag naar beneden en schiet iedereen om je heen weg. En Ruud blijft lekker staan te roken met 1 band. Lang leven een open differentieel en koude banden! :S

Gelukkig snel genoeg hersteld en enigsinds rustig weggereden, maar onderussen was al wel het halve startveld voorbij gevlogen. Dus toch maar geprobeerd om iets goed te maken :D

Hier een foto van de eerste bocht:



Er zitten hier al een stuk of 15 auto's voor me, en volgens mij staat de eerste niet eens op de foto. Vervolgens moest ik in de Lucien Bianchibocht vol in de ankers om een auto te ontwijken die net Dik had geprobeerd af te snijden. Gelukkig kwam ik er goed omheen, maar Dik's ophanging was krom en de andere auto stond in 't grind. Nu was ik dus echt m'n aansluiting met de rest kwijt. D'r reden wel een paar auto's om me heen maar die reden óf van me weg met een voor mij nooit bij te houden tempo, of ze waren ineens weg.

Dit is een foto van iets later toen de gele vlag ivm de gestande auto opgeheven was:



De auto voor mij is van Danny, die kon ik ongeveer een beetje volgen. Soms was ik iets sneller om vervolgens weer te merken dat hij veel sneller was. Maar echt weg lopen deed hij niet. De rode Sierra heb ik wel ingehaald :D


Zo ging het een paar rondjes door, tot een van de oude auto's van Kees Elberse (een 3.0 M3) bij de 2de chicane stil stond. Daar mooi langsheen gestuurd en m'n weg vervolgt. Niet veel later kwam die me ook weer voorbij vliegen. Die (minstens) 100pk verschil merk je dan wel hoor. Maar vervolgens moest een door die M3 een hoop moeite gedaan worden om voorbij de auto van Danny te komen. Toen de M3 eindelijk voorbij Danny was on hij zich vervolgens weer niet losrijden an Danny's auto. Vreemd, want die M3 zou toch wel een heel stuk sneller moeten zijn!

Op 't einde reed ik eigenlijk wel een beetje moederziel alleen:


Later werd ik nog op 1 rondje achterstand gezet door Van Lieshout in z'n supersnelle Z3 M coupé, maar daar kon ik wel mee leven!

De rest van de dag nog veel gereden en allebei ook een uitstapje gemaakt. Ik bij de eerste chicane, Roy bij de 2de. Tot nu toe is daar gelukkig nog geen bewijs van!

Rond een uurtje of 4 begon het langzaam aan te regenen en had het geen zin meer om met de andere slicks te gaan rijden om te kijken wat het verschil was. Dus toen de boel maar ingepakt en de straatbanden weer gemonteerd.




Al met al mogen we weer terug kijken of een hele mooie dag met veel beter weer dan verwacht. Verder mogen we ook terug kijken op een heel succesvol verlopen jaar met de BDC en de racer. De auto heeft zich heel erg goed gehouden en er zijn gelukkig eigenlijk ook geen rare dingen gebeurd!

Op naar volgens jaar!!!

Geen opmerkingen: