dinsdag, augustus 19, 2008

Tuimelaar vervangen

Om de kapotte tuimelaar te vervangen was het eigenlijk de bedoeling om de kop er af te halen. Op die manier kun je er het beste bij komen en kun je meteen even de motor van binnen bekijken om te zien hoe de staat verder is. Maar het is wel weer veel werk en kost ook weer een koppakking, plus de eventuele extra kosten die er bij komen als blijkt dat iets vervangen moet worden.

Dus maar besloten om de kop er niet af te halen en de tuimelaars en klepveren zo te vervangen. Ik had de beschikking over een holle bougie met perslucht aansluiting zodat ik de cilinder onder druk kon zetten zodat de klep niet in de cilinder zou kunnen vallen. En ik had een stuk gereedschap om klepveren in te drukken zonder dat de kop er af was. Ideaal dus om alles te vervangen!

Dus maar aan de slag gegaan. Mocht het zo niet lukken, dan kon de kop er altijd nog vanaf!

Als eerste de distributie en de radiateur gedemonteerd en daarna begonnen met het verwijderen van de tuimelaar assen. Dat was op zich nog redelijk lastig, want de nokkenas moest zo verdraaid worden dat de tuimelaars van 1 tuimelaar as niet bediend werden. Anders stond de as onder spanning en ging die er natuurlijk niet uit.

Hier is de eerste tuimelaar as er bijna uit:




Hierna was de andere tuimelaar as natuurlijk een stuk makkelijker! Toen die er uit was kon ook de nokkenas er uit:


(de bron van ongeveer 20 extra pk's)

Hier een sneakshot door de behuizing van de nokkenas:




En dan uiteindelijk een redelijk kale kop:






Hier zitten de nieuwe klepveren er ook in, en hoeft de boel alleen nog maar afgebouwd te worden en de kleppen gesteld te worden. Dat doen we allemaal zodra we weer tijd hebben :D

Geen opmerkingen: