zondag, juli 20, 2008

Zandvoort 17-07-2008

Woensdagavond begonnen met het inpakken van de auto's voor een circuitdagje in Zandvoort.
Op zich lag er niet eens zo veel in de racer, maar de ophanging achter vond 't eigenlijk toch iets te veel blijkbaar:



Aangekomen op Circuit Park Zandvoort worden we vrijwel meteen richting Lila 2 gedirigeert. Dit is de opvolger van Lila (verrassend he???) en ziet er erg goed uit! Foto's heb ik er helaas nog niet van, maar die zullen binnenkort wel op Nynke's site (http://www.nynkerace.nl/) te vinden zijn.
De volgende ochtend even wat auto's circuitklaar gemaakt, waaronder ook de onze:


Als eerste hebben we de witte wielen gemonteerd met de 'verse' slicks. Zo konden we mooi eens kijken of we daar mee grip mee hadden dan met de andere oudere slicks.
Vervolgens ben ik mee gaan helpen bij de technische keuring. Ik zal hier nu niet te veel woorden aan wijden, maar er waren toch een hoop mensen die de auto's niet echt lekker voor elkaar hadden.

Vervolgens even de speeches van Dik en Bas aangehoord bij de briefing. Vervolgens is Roy de baan op gegaan en ben ik weer verder gegaan met keuren. Toen ik klaar was kwam Roy ook net de pits binnenrijden. Het was net een beetje gaan regenen en hij vond de auto ook niet geweldig rijden. Langzaamaan begon het wat harder te regenen dus maar besloten om even af te wachten wat het weer zou gaan doen. Als het harder zou gaan regenen konden we evt de straatwielen er op leggen maar ik ging het liefst op een droge baan met slicks rijden natuurlijk!

Toen de eerste gewone langzame sessie begon was het al weer redelijk droog, dus zelf de baan maar opgegaan.
Hier een leuke serie foto's:











En hier komen onze vrienden van RTB Motorsport voorbij:





Hier stond Roy weer op het punt om te vertrekken:


Rond kwart voor 12 werd de baan weer dicht gegooid vanwege opruim werkzaamheden dus besloten we om samen met Coen (die inmiddels ook aangekomen was) maar even wat te gaan eten in Mickey's Bar.

Na het eten even bij de mannen van RTB-Motorsport gezeten om bij te kletsen totdat Ben en Chris er aan kwamen lopen. Die wilde ook wel eens proeven van de sfeer op een circuitdag van de BDC.
Aangezien we nu toch hulp hadden werd besloten om toch maar de BBSjes tevoorschijn te toveren. Hier zaten de oudere slicks op wat nadelig moeten zijn, maar de BBSjes hebben wel weer een lagere ET-waarde wat uiteraard weer voordelig is. Dus gewoon een kwestie van proberen!
Als eerste na de pauze is Roy toen de baan op gegaan met Ben als passagier. Na een tijdje werd het code Rood, wat betekend dat iedereen van de baan af moet. Dus dan sta je rustig te wachten tot Roy terug komt rijden. En dat duurt dan ff, das's logisch. Maar dan duurt het maar langer en langer en langer en dan begin je toch een beetje ongerust te worden. Dus uieindelijk maar eens naar achteren gelopen, helemaal naar het begin van de Pitsstraat. En wie staat daar helemaal achteraan in de rij? Juistem, Roy! Gelukkig maar :D

Vervolgens heb ik het stuur van Roy overgenomen en heb Ben meegenomen voor een snelle sessie.




Hierna weer even van rijder en passagier gewisseld waardoor Chris mee kon rijden met Roy. Hier gaat dat nog best wel goed:




Maar hier ging 't al weer iets minder:


Roy met de alarm lichten aan op de baan! En dat al vanaf het uitkomen van de Tarzanbocht. Dan klopt er iets niet! Maar gelukkig rijd de auto nog, dan kan het nooit heel ergstig zijn.
Dus bij het binnenkomen verteld Roy dat hij denkt een lekke band te hebben. Dat bleek niet zo te zijn, er was iets anders aan de hand:




Hij had zich verremt bij het aanremmen voor de Tarzanbocht en daardoor is de band enigsins plat geworden. Niet meer mee te rijden natuurlijk, dus voorop maar de andere slicks gemonteerd.
Daarna uiteraard meteen weer de baan op gegaan en Coen meegenomen voor een paar rondjes. Dat ging op zich aardig lekker.















Totdat ook ik een probleempje had bij 't uitkomen van de Tarzanbocht. De motor begon een beetje te sputteren en miste een hoop vermogen. Dus maar rustig aan naar de pits gereden om te kijken wat er aan de hand was.

Daar aangekomen eerst even wat standaard dingen gecontroleerd. Als eerst merkte ik dat ik een schok kreeg als ik de bougiedop van cilinder 2 er af wilde trekken. Dat klopte dus niet. Dus na een hoop gedoe een andere bougie kabel geregeld en die gemonteerd en vol goede moed in de auto gestapt om weer te gaan rijden. Maar helaas. Het was nog steeds niet goed.

Uieindelijk de auto maar in de pitbox gezet om even wat rustiger te kunnen kijken.





Na een hoop proberen en proberen na te denken krijg je dit soort taferelen:


(Iemand die het even niet meer weet)
Uiteindelijk na alles gecontroleerd en uitgesloten te hebben samen met Bas Roos (http://www.basroos.nl/) besloten om de kleppendeksel maar eens los te halen.
Dat had ik op zich beter 2 uur eerder kunnen doen, want dat had me een hoop gezoek gescheelt. Want onder de kleppendeksel kwamen we iets tegen wat niet helemaal klopte...


En van de andere kant iets duidelijker:


De tuimelaar van de inlaatklep van de 2de cilinder is gebroken. Het schijnt vaker voor te komen bij M20 motoren en op zich is dit zo'n beetje de beste motorschade die we kunnen hebben. Nooit leuk natuurlijk, maar het had erger kunnen zijn!

Dus we hebben weer iets te doen voor de volgende circuitdag :P


Geen opmerkingen: