zondag, oktober 12, 2008

Zolder 10-10-2008

Afgelopen donderdag was het weer zo ver: Zolder stond weer voor de deur!

Dus de auto's gewassen, de spullen ingeladen en 's avonds vertrokken naar Zolder. Daar aangekomen was het erg druk op de paddock en ook in de Otobar, waar we de avond vantevoren meestal een biertje dronken. Het bleek dat er een of andere band aan het optreden was. Dus maar op zoek gegaan naar de rest en die bleken bij Team Deelen in de pitbox te vertoeven. Dus daar maar gezellig een biertje gedronken.

Helaas werd die gezelligheid ruw verstoord door een of andere mongool, debiel of op een andere manier gestoord persoon die besloot even met een Audi A6 over de baan te vliegen. Hoe ze de baan opgekomen zijn was niet helemaal duidelijk, maar ze konden er iig niet meer af. Gelukkig voor de Audi waren ze de Jeep van de beveiliging niet óp de baan tegen gekomen...

Na dit incident keerde de rust gelukkig weer terug.

De volgende ochtend vroeg opgestaan en toen het een beetje licht was maar begonnen met de slicks onder de racer te schroeven. Helaas moest dat nog even op de paddock gebeuren aangezien de pitsstraat nog niet open was. Hierna even de auto van Arno opgehaald en die (inmiddels wel in de pits) op slicks gezet. Daarna was het tijd voor de Briefing door Bas en Dik. Toen moesten de baanposten nog even naar de posten toe en konden wij mooi onze BMWDriversClub sticker op de achterruit plakken. Toen konden we voor het eerst die dag de baan op!

Roy reed als eerste en dat leek aardig lekker te gaan. Na een paar rondjes gestopt om even de banden na te trekken en daarna ging Roy weer door.














Hierna pakte ik het stuur over, waarna ik al snel een wiel blokkeerde op 't einde van het rechte stuk. Toevallig was Roy precies op tijd om een foto te maken!




Helaas hadden we hierdoor wel een vlakke kant op de band, maar gelukkig niet zo erg dat we niet meer met de band konden rijden. Dus maar lekker door gereden :D

Zo hebben we eigenlijk tot vlak voor de middag pauze gereden totdat Roy binnenkwam met de melding dat de remmen nu toch wel heel dramatisch werden. Een blik op de achter remmen zorgde meteen voor opheldering. De remblokken achter waren helemaal weg! Gelukkig was het pauze dus hadden we even de tijd om de remmen te vervangen. Maar eerst was het tijd om even een hamburger bij Wheels te gaan eten!

Na het eten de auto binnen gezet en de achterremmen los gehaald. Toen schrok ik wel even!

Dit was het buitenste remblok, dat ging nog nét. Zo te zien zat er nog wel een beetje voering op.









Opzich was het wel een beetje te begrijpen waarom de remmen aan deze kant op waren en aan de andere kant niet. Het stofhoesje van de remzuiger was namelijk niet meer zoals hij hoorde te zijn:




Een logische verklaring zou zijn dat de zuiger hierdoor niet gangbaar meer was waardoor de rem aan bleef lopen. De zuiger was namelijk ook bijna niet terug te drukken. maar de echte curositeit was toch wel het binnenste remblok:










Die was helemaal kaal en ook krom getrokken door de hitte!

Gelukkig hadden Dik en Nynke nog een nieuw setje remblokken liggen dat we mochten gebuiken. Dank nog hiervoor!

Dus die er snel op gezet en voorzichtig weer de baan op!
Eerst even rustig remmen omdat de blokken achter natuurlijk nog in moesten slijten. Maar na een paar rondjes was dat ook achter de rug en remde de auto weer redelijk. Niet optimaal, maar de auto remde. Dat was het belangrijkste :P Het pedaal stond nog steeds dieper dan normaal en de vertraging was ook niet optimaal. Het leek er op dat de remmen gewoon te heet werden. Voor en achter waren de schijven even blauw als het blauw van het BMW logo en de blokken waren helemaal verpulvert. Zo erg hadden we het nog nooit meegemaakt!

Maar verder hebben we wel lekker kunnen rijden!

Tijdens de sprint besloten om voor toch maar de BBSjes te monteren zodat het stuur wat minder trilde. Dat scheelde een hoop en bovendien reed de auto nu toch wel iets lekkerder voor de iets verbreede spoorbreedte voor.

Zo hebben we eigenlijk de rest van de dag door gereden zonder noemenswaardige incidenten. Alleen de laatste sessie die ik reeds tot 17.15 ging gewoon slecht. De remmen van de auto waren niet meer de doseren, er zat geen gevoel meer in en de vertraging was ook niet om over naar huis te schrijven. Hierdoor ging er nog wel eens iets niet zoals ik het gewild had... maar gelukkig liep dat allemaal goed af!

Hierna de straat wielen er weer onder gezet en de boel ingepakt. Uiteindelijk nog even wat gegeten in de Otobar en daarna moe maar voldaan naar huis gereden. We kunnen toch wel terug kijken op een erg geslaagde dag! De auto heeft het verder heel goed gedaan en we hebben een schitterende dag gehad! Uiteindelijk hebben we bijna 400km op de baan gereden!

Bij deze wil ik ook nog even alle baanposten, de organisatie en natuurlijk Team Deelen bedanken voor de fantastische dag!!!

Geen opmerkingen: